ПРЕЗЕНТАЦИЈА УМЕТНИКА У ИЛУСТРОВАНОЈ ШТАМПИ У ОКВИРУ КУЛТУРНЕ ПОЛИТИКЕ АГИТПРОПА 1945-1952
Тема текста: Ликовна уметност као медиј масовне комуникације
Аутор текста: Андријана Ристић
Начин на који су уметници и њихово стваралаштво били заступљени у илустрованој штампи, посебно првом послератном илустрованом листу Дуга, у периоду обнове и изградње, указује на њихову прилагођеност захтевима нове културне политике под контролом Агитпроп апарата ЦК КПЈ. Указано је на мобилизаторску улогу штампе као истовременог носиоца визуелног и наративног садржаја, потом и на селективну „употребу“ уметника, уметности и културе уопште у наглашавању континуитета са историјском прошлошћу, совјетских културних утицаја и укупног социјалистичког преображаја. Анализирани су мотиви који су условили представљање одређених и одговарајућих уметничких садржаја на насловним странама и идентификоване су поруке које су ове представе емитовале. У складу са политичким променама, праћене су промене у штампи од краја четрдесетих година 20. века, како у концепцији тако и у избору илустрованог материјала као концепцијске подршке. Посебно је истакнуто слабљење совјетског културног утицаја, промене у презентацији уметника-савременика и њихово делимично ослобађање од просветно-педагошке улоге периода социјалистичког реализма.