УМЕТНОСТ И НОВАЦ: ПОЗОРИШТА У БЕОГРАДУ У ПЕРИОДУ ОД 1945. ДО 1980. ГОДИНЕ
Тема текста: Култура и новац
Аутор текста: Дејана Прњат
У проучаваном периоду држава је остваривала идеолошку контролу над свим сферама јавног живота, што је укључивало и уметничко стваралаштво. Ова контрола била је нарочито изражена у првим годинама након Другог светског рата, али је била присутна током целог раздобља. У позоришном животу испољавала се кроз разне видове, од којих су најзначајнији били с једнестране политичка цензура, а с друге зависност од државног новца, јер су све институције културе биле финансиране из буџета. Означају идеолошког фактора већ је доста писано, па ћемо у радуставити фокус на утицај које су финансијске околности имале на формирање позоришних репертоара у Београду у периоду од 1945.до 1980. године. Генерално, могли бисмо да идентификујемо две основне фазе: централистичку, која је подразумевала јаку државну контролу креирања репертоара уз загарантовано финансирање позоришних институција, и децентралистичку, која је уз веће слободе у формирању репертоара донела и већу финансијску неизвесност.