ОД „ДИГИТАЛНИХ УРОЂЕНИКА” ДО „ДИГИТАЛНИХ КРЕТЕНА” ‒ МЛАДИ И ДИГИТАЛНИ ЈАЗОВИ
Тема текста: О миленијалцима
Кључне речи:
- дигиталнa писменост
- дигитални јаз првог
- дигитални кретени
- дигитални урођеници
- другог и трећег нивоа
- млади
Аутор текста: Добринка Кузмановић
У раду се анализирају феномени дигиталног јаза првог, другог и трећег нивоа у контексту генерација дигитализованих од рођења, с фокусом на индивиду- алним разликама у дигиталној писмености младих, односно дигиталном јазу дру- гог нивоа. Почетком 21. века, са све већом доступношћу дигиталних технологија и интернета, долази до постепеног смањивања дигиталног јаза ‒ у погледу физичког приступа, али и до његовог продубљивања ‒ у погледу дигиталне писмености младих и добити од коришћења дигиталних технологија у свакодневном животу. Упркос томе, дискурс о младима као дигиталним урођеницима, присутан је, и након две де- ценије од његовог појављивања, поготову у неакадемском дискурсу. С друге стране, по- следњих година, под окриљем моралне панике, подгрејане пандемијом коронавируса, све је популарнији дискурс о младима као дигиталним кретенима, који, захваљујући интензивном коришћењу интернета, забављајући се до смрти, постају све плићи, претећи да угрозе цивилизацијске тековине људског друштва. Данашњи научници и истраживачи суочени су са сложеним питањима која изискују нијансиран теоријски приступ, лишен техно-утопистичких и техно-песимистичних предвиђања.