ДАТИ ИМЕ И ГЛАС ЖРТВИ – КОЛЕКТИВНА ТРАУМА И ТЕМА ГЕНОЦИДА НАД СРБИМА У НЕЗАВИСНОЈ ДРЖАВИ ХРВАТСКОЈ (1941−1945) У САВРЕМЕНОЈ СРПСКОЈ КЊИЖЕВНОСТИ
Тема текста: Култура и национална траума
Кључне речи:
- геноцид
- Јелена Ковачевић
- књижевност
- колективна траума
- Милан Комненић
- Мирослав Максимовић
- НДХ
- поезија
- поемска форма
- Срби
Аутор текста: Славица Гароња Радованац
У раду се разматра феномен колективне трауме, изазване геноцидом над српским народом у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата (1941−1945), који је у српској књижевности као тема спорадично заступљена, односно, у дијаметралној супротности с размерама овог институционализованог злочина (у лику фашизма и верског фанатизма), сачуваног у колективном доживљају, памћењу и документима. Прегледом књижевне продукције током социјалистичке Југославије, установљава се да тек с распадом Југославије долази до песничког елаборирања ове теме, најчешће у поемској форми, попут збирке Опела Милана Комненића, а с почетком 21. века и рафинираних, интимистичких опуса, попут збирке Бол Мирослава Максимовића, односно, на архивском предлошку доследно исписаних, тј. оживљених гласова жртава, којима је враћено достојанство постојања (након масовног и насилног уништавања, најчешће и без гроба), у збирци Страдања Јелене Ковачевић. На примерима три песничке збирке посматрају се различити стилско- -уметнички поступци, генеза и различити приступи у обради ове естетике ужаса са закључком да тек XXI век даје у потпуности сазрела, високоестетизована остварења, као трајан допринос српској књижевности, али и предложак за нека будућа дела, која ће бити инспирисана овом темом