МОТИВ ШАКЕ У ИКОНИ УСПЕЊЕ ПРЕСВЕТЕ БОГОРОДИЦЕ СРЂАНА РАДОЈКОВИЋА
Тема текста: Хришћанство и савремена култура
Кључне речи:
Аутор текста: Александар Миланковић
Мотив шаке се у људској култури врло рано јавља као симболичкa репрезентација и симболички ресурс. Кроз време, мотив шаке поприма различита објективна и субјективна значења и постаје изузетно сложено поље социокултурног посредовања. У икони Успење пресвете Богородице Срђана Радојковића мотив шаке, се издваја међу осталим доминантним мотивима. Каква значења носи и отвара тај мотив? У раду указујемо на изворно хришћански, библијски, новозаветни смисао мотива шаке али и на шири социокултурни контекст у којем се конституишу његова различита значења. Уметник је свесно унео мотив шаке у први план уметничког дела, вођен својом намером и идејом, али су могућа значења сасвим отворена за даљу објективну симболичку разраду, као и за процесе личног доживљавања, проживљавања и додељивања различитих субјективних значењских слојева, независно од намере аутора. У тим процесима преноси се и развија симболика својствена раним фазама људске културе, наставља да делује у савремености и бива сачувана за будуће периоде културе. Мотиви шаке и пруженог и отвореног длана повезују нас како са данима земаљске мисије Исуса Христа, тако и са далеком праисторијом и мистериозним пећинским сликама, а тако и са источњачким схватањима о вези између осетљивости (нерватуре) шаке и можданих процеса и менталних стања, потврђених савременим неуролошким истраживањима. Уједно, наведени мотиви нам отварају пут према филозофским разматрањима феномена људских шака, усмереним ка истраживању основних појмова о људској телесности, као и о менталном и телесном плану човекове егзистенције у начелу.